Useiden Google Analytics -tilien auditointien tulokset kertovat, ettei Google Analyticsista osata vielä ottaa tehoja irti. Google Analytics voi palvella markkinointia ja liiketoimintaa paremmin. Lue eteenpäin, niin kerromme miten.

Google Analytics -tilien auditointien tuloksista on selvinnyt:

  • 41 %:lla on käytössä vanha seurantakoodi
  • 51 % seuraa liikenteen lähteitä ja kampanjoita
  • 29 %:lla on jokin Tag Management ratkaisu käytössään
  • 21 % käyttää tapahtumaseurantaa
  • 20 % asettaa sivustolleen mitattavia tavoitteita
  • Vain 9 % suodattaa spam-liikennettä


Pyydä ilmaista Google Analytics -auditointia

41%:lla on käytössään vanha seurantakoodi

Kysyimme aiemmin blogissamme “pystytkö varmasti luottamaan Google Analyticsin tuottamaan dataan?”  Vanha seurantakoodi tuo sivustollesi sattumanvaraisesti kävijädataa ja  tekemäsi johtopäätökset eivät perustu oikeaan tietoon.

Tässä muutamia syitä, miksi päivitys Univesal Analyticsiin kannattaa:

  • User id:n avulla laitteiden ja palveluiden sekakäytön tunnistava seuranta
  • Voit lisätä dataa Google Analyticsiin Measurement Protokollan avulla “mistä tahansa”
  • Tee muutoksia datan keräys- ja tallennusasetuksiin suoraan käyttöliittymästä
  • Luo Google Analyticsiin yrityksen omia ulottuvuuksia (dimension) ja metriikoita
  • Lataa esimerkiksi kustannusdataa suoraan käyttöliittymästä
  • Käytä kehittyneempää verkkokaupan seurantaa
  • Saat käyttöön uudet ominaisuudet, kun niitä julkaistaan

51% seuraa liikenteen lähteitä ja kampanjoita

Haluatko tietää, miten kampanjasi ja sosiaalisen median kanavasi viestit onnistuvat tuomaan liikennettä sivustollesi? Onnistuessaan kampanja tuo sivustollesi lisää liikennettä ja konvertoituu asiakkaaksi tai toteuttaa sivustollesi asettamia tavoitteita. Kampanjoidesi onnistumisen seuranta ja keskinäinen vertailu onnistuu vain, jos kampanjan urlit ovat tagitetty jokaisen kampajan tunnistettavalla UTM-tagilla.

29 % käyttää jotakin Tag Management ratkaisua

Tag Management tuo joustavuutta ja kustannustehokkuutta toimintaasi. Luot sivustollasi paremman asiakaskokemuksen esimerkiksi nopeamman sivun latautumisen ja oheispalveluiden, kuten chatin,  avulla. Voit hallita oheispalveluiden toimintoja Tag Managerilla ilman IT osastoasi.

21 % käyttää tapahtumaseurantaa

Tapahtumien avulla voit seurata painikkeiden, linkkien, videoiden ja muiden elementtien vuorovaikutuksia. Tapahtumaseuranta mahdollistaa esimerkiksi ulkoisten linkkien tuoman liikenteen seurannan.

20 % asettaa sivustolleen mitattavia tavoitteita

Tavoitteiden puuttuessa sivustolta, verkkosivusto voi palvella kävijää, mutta sivustolle ei ole asetettu markkinoinnillisia eikä liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavoitteita ei myöskään voida seurata eikä arvioida sivustosi onnistumista.

Tavoitteita tulee osata niputtaa kokonaisuuksiksi, joiden avulla opitaan asiakaskäyttäytymistä eikä mitata esimerkiksi myynnin kasvua.

Vain 9 % suodattaa spam-liikennettä

Sivustollesi valuva spam-liikenne voi vääristää dataasi huomattavasti. Ongelman yleisyydestä johtuen Google tekee työkalun spam-liikenteen poistamiseksi. Muista, työkalun käyttöönotto on helpompaa Universal Analyticsilla.

Aloita analytiikan hyödyntäminen tänään

Tulokset puhuvat puolestaan. Analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi on vielä harvojen osaavien tekijöiden varassa. Analytiikan liiketoiminnalliset hyödyt ovat päivänselviä, kun analytiikkaa käytetään oikein ja systemaattisesti.

Pyydä ilmaista Google Analytics -auditointia