Black Friday on amerikkalaisen markkinoinnin kupla, joka on nyt todenteolla rantautunut myös Suomeen. Se menee kuitenkin pilalle, jos sitä venyttää tai alennukset eivät ole riittävän suuria.

Ja kun sanon ”kupla” myös tarkoitan sitä.

Kun yhdelle päivälle ahdetaan paljon katteettomia (pun intented) lupauksia, peli kuumenee. Siitä yritetään repiä kaikki irti pidentämällä yhtä päivää ensin loppuviikkoon ja sitten alkuviikkoon. Alennukset muuttuvat maltillisemmaksi ja sisäänheittotuotteet edustavat tuotevalikoiman alkupäätä.

Hiukan tilastoista riippuen Black Fridayn myyntikäyrät ovat maailmalla joko laskussa tai nousussa. Yhteistä tilastoille kuitenkin näyttäisi olevan se, että myynti siirtyy kivijaloista nettiin.

Black Fridaylle on myös vastavoimia

Kuntosalitarvikkeita valmistava suomalaisyritys Taffer kirjoittaa sivuillaan näin:

Jos Black Fridaynä myydään tuotteita puoleen hintaan, tarkoittaako se siis silloin sitä, että 364 päivää ne tuotteet on +50% ylihintaisia? — Meidän toiminta ei kestä -50% alennusmyyntejä. Se vie meiltä ja meidän ompelijoilta palkan. Jos me siis haluttaisiin olla mukana Black Fridayssa, pitäisi meidän ensin kysyä meidän ompelijoilta, tekiskö nekin työnsä puoleen hintaan.

Käytän itse Tafferin vetoremmejä, ja ne ovat parhaat omistamani. Tosin myös ainoat, koska nuo eivät ole menneet rikki ja toimivat moitteetta.

Hinnoittelun kyseenalaistus on kuitenkin vaarallisen vanhakantainen ajatus. Ei tässä maailmassa tuotteita hinnoitella enää kustannus + kate -ajattelulla. Tuotteella on hinta, joka vastaa sen arvoa kuluttajalle. Yrityksen tehtävänä on pystyä valmistamaan tuote tuota alemmalla hinnalla.

Ajatus siitä, että ompelijoiden pitäisi tehdä töitä -50% palkalla. on pelkkä tekosyy.

Aiemmin Black Fridayn ideana oli ehkä lisätä liikevaihtoa katteen kustannuksella, jotta saadaan kiinteitä kustannuksia katettua. Sillä saatettiin tyhjentää varastoja ennen joulusesonkia, mutta nykyiset logistiikkaratkaisut pitävät huolta siitä, ettei varastoissa ole ylimääräistä.

Yhtä kaikki, Black Fridayta tulisikin pitää markkinoinnin eikä myynnin tempauksena.

Makia Clothing on ottanut tähän oman linjansa ja sulkenut koko saittinsa Black Fridayn ajaksi. Ei alennuksia, ei mitään myyntiä. Mutta eiköhän se huomenna ala kilistä, kun sitä on somessa riittävästi rummutettu.

Black Friday on erinomainen mahdollisuus tehdä jotain toisin ja herättää sellaisten ihmisten huomio, jotka eivät muutoin olisi yrityksen asiakkaita

Vaikka yhden kerran joutuisikin myymään asiakkaalle miinuskatteella, pitäisi markkinoinnin pystyä huolehtimaan asiakkaan elinkaaren arvosta. Niin kauan, kuin elinkaaren arvo on suurempi kuin hankintakustannus, se on yritykselle hyvä asia. Vaikka yksi päivä menisikin persnettoa.

(En ole muuten saanut Tafferilta mitään markkinointiviestiä vetoremmien ostamisen jälkeen. Todennäköisesti minulla on tarvetta rannetuille, mutta ostopäätös on vielä ”aion ehkä ostaa huomenna” -tasolla. Eli en osta, ennen kuin joku tarjoaa.)

Tällainen tulevaisuuteen katsominen puuttuu valitettavan suurelta osalta yrityksistä. PK-barometrinkin mukaan vain 10% yrityksistä haluaa kasvaa voimakkaasti. Loput haluaa vain työllistää itsensä kädestä suuhun.

Ja koska minä haluan nyt katsoa tulevaisuuteen luottavaisin mielin (ja lunastaa tiettyjä käytävillä huudeltuja uholauseita) tarjoan nyt järjestämämme Google Analytics -peruskurssin -70% lisäalennuksella.

Mutta vain ja ainoastaan tänään Black Fridayna. Ja vain ja ainoastaan kello 13-15 välisenä aikana.

Koska vähemmän tänään on enemmän huomenna.

Tarjous on päättynyt.