Apple Search Engine

Apple todennäköisesti kehittää omaa hakukonetta. Se on jo myöntänyt, että sillä on oma hakurobottinsa, joka ryömii pitkin Internetiä. Logitiedostoissa Applebotti näkyy ihan omilla riveillään ja robots.txt-sääntötiedostossa se noudattaa Googlebotin sääntöjä, jos muuta ei ole kerrottu.

Aiemmin robotin kerrottiin olevan Siriä ja Spotlightia varten, jotka ovat Apple-laitteiden sisäisiä hakukoneita. Spotlight etsii asioita Mac-tietokoneesta ja Siri puheohjauksella iOS-laitteista (iPhone, iPad). Siri tosin on etsinyt tietoa netistä jo pitkään. Pari viime vuotta Spotlightia on ollut kehittämässä Topsy-kaupasta (Apple osti Topsyn joulukuussa 2013) siirtyneet tekijät.

Toteutukselle on periaatteessa kolme eri vaihtoehtoa

  1. Apple julkaisee ”tavallisen” Spotlight-hakukoneen, joka on kaikkien käytettävissä
  2. Apple jättää Spotlightin Mac/iOS-käyttäjien hakuliittymäksi
  3. Apple kehittää jotain ihan muuta ja mullistaa koko hakukoneen

Mikä noista on sinun suosikkisi?

Todellisuus tulee varmasti olemaan jotain noiden kaikkien väliltä. Topsy on kunnostautunut mm. Twitterin analytiikkakumppanina. Kun Google aikoinaan uudisti hakukonekentän pelkän avainsanalistauksen lisäksi myös linkkimehuilla, Apple voi nyt ottaa ison harppauksen lisäämällä peliin myös semanttisen ulottuvuuden tai laajentaa hakuavaruutta myös appseihin.

Oletushakukoneiden muutokset tulevat laskemaan Googlen markkinaosuutta merkittävästi

Internetselaimen oletushakukone tulee käyttöön silloin, kun osoitekenttään kirjoittaa toimivan osoitteen sijaan hakusanan. Selain antaa sanan hakukoneelle ja siirtyy suoraan tulossivulle. Viime vuoteen asti se tarkoitti suurimmassa osassa tapauksia Googlea.

Viime marraskuussa Googlen ja Firefoxin yhteistyösopimus päättyi USA:ssa, mikä laski siellä Googlen markkinaosuuden alle 65%:iin ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Nyt myös Googlen ja Applen sopimus on katkolla joskus tämän vuoden aikana. Aiemmin Googlen seuraajaksi Safarin oletusselaimeksi epäiltiin sekä Yahoota tai Bingiä (Microsoft), mutta nyt voi jo epäillä jotain muuta. Tutkimuksen mukaan jopa 75% Googlen mobiilituloista tulee Applen laitteista, joten Google tuskin antaa tämän tapahtua ilman vastarintaa. Etenkään kun mobiilien hakukonemarkkinointi tulee ylittämään pöytäkoneiden luvut todennäköisesti jo ensi vuonna.

Firefoxin sopimus ei koske vielä Eurooppaa, mutta viimeistään EU:n vikuroinnin myötä Googlen 97% markkinaosuus tulee laskemaan myös Suomessa. Chrome-selaimen oletushakukoneeseen tuskin EU:kaan pystyy vaikuttamaan.

Käyttäjälle muuttunut oletushakukone näkyy erilaisena hakutulossivuna ja todennäköisesti hiukan erilaisina hakutuloksina. Osa käyttäjistä ei tule huomaamaan asiaa lainkaan tai kiinnittämään siihen huomiota. Oletushakukoneen saa yleensä valita itse selaimen asetuksista.

Markkinoijalle muutokset tarkoittavat panostusten hajauttamista. Muutos vaikuttaa aivan varmasti maksulliseen hakukonemarkkinointiin, mutta sillä tulee todennäköisesti olemaan vaikutuksensa myös hakukoneoptimoinnin kehittymiseen.

Jarno Oksanen