Käännä klikkaukset myynniksi

Matka yhdestä klikkaukessta myynniksi on pitkä

Verkossa asiakkaan kiinnostuksen voittaminen puolellesi on hankalaa. Erityisesti jos olet B2B- tai verkkokauppaliiketoiminnassa mukana. Kilpailu on kovaa etkä ole ainoa, joka pyrkii voittamaan kävijän luottamuksen. Vanhojen oppien mukaan riitti, että toit kävijöitä sivustollesi mainonnan ja hakukoneoptimoinnin kautta. Mitä enemmän kävijöitä sitä useampi ostaja, eikö niin?

Kävijäliikenne on kuitenkin vain yksi menestyksen mittari. Tarvitset liikennettä sivustollesi, mutta jos 98% näistä kävijöistä (perustuen keskimääräiseen konversioprosenttiin 2%) saapuu sinne tekemättä tai ostamatta mitään jätät isot rahat pöydälle. Pahimmassa tapauksessa poltat kaikki rahasi siihen, että pyrit saamaan kävijöitä sivustollesi. Kävijän vieminen sivuille ei kuitenkaan riitä – kävijä on muutettava asiakkaaksi.

Konversio-optimointi on prosessi, jossa ostotapahtumasta verkkosivullasi tehdään aiempaa helpompaa, kiinnostavampaa ja luottamusta herättävämpää. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni kävijä suorittamaan haluttu toimenpide sivustolla eli konversio. Tämä voi olla ostotapahtuma, yhteydenotto tai vaikkapa uutiskirjeen tilaus. Konversioprosentti ilmaisee kuinka moni kävijöistä teki halutun toimenpiteen (toimenpiteiden määrä / kävijöiden määrä).

Konversio-optimointi tehostaa markkinointiasi

Konversio-optimoinnin todellinen hyöty tulee esiin mahdollisuutena parantaa verkkopalvelusi myyntiä ilman kävijämäärän kasvattamista. Parantamalla konversioprosenttia kasvatat myyntiäsi, vähennät yksittäisen asiakkaan hankintahintaa ja nostat mainontasi ROI-arvoa.

Konversio-optimoinnin tärkeimmät tavoitteet:

  • korjata sivustosi ongelmakohdat
  • testata uusia asioita riskittä
  • kehittää verkkosivustosi toimivuutta
  • lisätä markkinointipanostesi tehoa

Konversio-optimointi: Konversioputki

Konversio-optimoinnin työkalut

Konversio-optimoinnin työkaluista puhuttaessa kyse ei ole magiikasta. Ei ole olemassa taianomaista nappulaa, kaikkia hurmaavaa sisältöä tai voittajan laskeutumissivuja, joiden avulla olisi mahdollista tehdä konversio-optimoinnin huipputulos. Super Analyticsin konversio-optimoijan työkalupakin paras työkalu on prosessi, jossa keskitytään asiakasyritysten myynnin kasvattamiseen ja mahdollisten pullonkaulojen tutkimiseen arvailujen sijasta.

Konversio-optimoijan työkalut:

  • A/B-testaus tai split-testaus
  • Multivariate testaus (MVT)
  • Myyntifunnel
  • Heat-map
  • Web-analytiikka