Sähköpostimarkkinoinnilla on valitettavan ikävä maine, mutta oikein käytettynä se on edelleen tehokas markkinointimuoto. Se ei ole edes pelkkää mainostamista, vaan keino vahvistaa asiakkaan ja yrityksen välistä suhdetta.

Väärinkäytettynä email-markkinoija saattaa leimautua roskapostittajaksi. Tämä häiritsee myös myöhempiä kampanjoita, eikä lähetetyt kampanjaviestit välttämättä pääse perille uudellekaan vastaanottajalle. Sen vuoksi sähköpostimarkkinointi on syytä suunnitella huolellisesti alusta lähtien.

Kuluttajien ja B2B-asiakkaiden sähköpostiosoitteita on mahdollista ostaa erilaisista järjestelmistä noin 0,30 – 2 euron kappalehintaan. Joidenkin palveluntarjoajien sopimus on enemmänkin käyttöoikeuden vuokraamista kuin osoitteen ostamista. Ostettuihin sähköpostiosoitteisiin lähetetyillä viesteillä on myös heikko avausprosentti. Jopa 90% sähköpostiosoitteiden ostamiseen käytetyistä varoista saattaa mennä hukkaan.

Resurssit kannattaakin suunnata asiakassuhteen luomiseen muilla keinoin.

Sähköpostimarkkinointi on parhaimmillaan sitouttavaa suoramarkkinointia

Moderni sähköpostimarkkinointi edellyttää olemassaolevaa suhdetta asiakkaaseen. Käytännössä siis asiakas itse pyytää päästä suoramarkkinoinnin kohteeksi sähköpostijärjestelmän kontaktilistalle. Tämä tapahtuu esimerkiksi liittymällä uutiskirjelistalle, tilaamalla sähköpostikurssi tai rekisteröitymällä palveluun.

Sähköpostimarkkinointi kuuluu erityisesti REAN-mallin nurture-vaiheeseen, mutta myös uudelleenmarkkinointina activate- ja Hubspotin buyer’s journeyn consideration-vaiheissa. Sähköpostimarkkinointi on keskeinen osa inbound-markkinointia.

Sähköpostiamarkkinoinnin kohdistaminen ja tavoitteet

Jokaisella sähköpostikampanjalla ja viestillä on oltava tavoite. Se voi olla esimerkiksi

  • asiakkaan saaminen web-sivuille
  • asiakkaan sitouttaminen
  • uudesta palvelusta tiedottaminen
  • asiakkaasta oppiminen
  • tuotteiden myyminen

Tavoitteella pitää olla selkeä toimintokehote eli call-to-action (CTA). Käyttäjä ei välttämättä osaa painaa pientä tekstilinkkiä, vaan tarvitsee vähän apua kunnon CTA-painikkeen muodossa.

Super Analytics newsletter
Super Analyticsin uutiskirje on yksinkertainen plain-text -versio graafisella alatunnisteella vahvistettuna.

Yhdellä viestillä olisi hyvä olla kerrallaan vain yksi tavoite, mutta jotkut lähettävät myös moniosaisia viestejä. Myös kuvien käyttämisessä on erilaisia mielipiteitä ja käytäntöjä. Joskus pelkkä tekstimuoto toimii parhaiten. Eri metodien toimivuus riippuu lopulta aina omasta kohderyhmästäsi.

Asiakkaita on hyvä segmentoida vaiheittain, jotta myöhemmät kampanjat osuvat aina vain paremmin kohteeseensa.

Mitään viestiä ei kuulu lähettää identtisenä kopiona kaikille vastaanottajille. Sähköpostin vääränlainen viestiotsikko saattaa vaikuttaa suuresti viestien avausprosentteihin ja sitä kautta koko kampanjan toimivuuteen. Myös viestien sisällä olevia linkkejä pitää seurata erikseen.

Onkin tärkeää, että viestien analytiikkaan voidaan luottaa, sekä verrata muun markkinoinnin toimenpiteisiin. Sähköpostien markkinointijärjestelmän oma tilastointi ei välttämättä pidä paikkaansa.

Johtuen siitä, että sähköpostiosoite saadaan asiakkaalta itseltään, sähköpostimarkkinoinnin luonne on vahvasti jälkimarkkinoinnillinen, vaikka se kronologisesti tapahtuisikin ennen ostopäätöstä. Asiakasta siis työnnetään yhden minipäätöksen jälkeen kohti seuraavaa päätöstä.

Sähköpostimarkkinoinnin rakentaminen auttaa myös sinun yritystäsi

Autamme sinua kehittämään ja integroimaan sähköpostimarkkinoinnin osaksi yrityksesi koko markkinointiviestintää. Avullamme etsit uusia asiakkaita, parannat vanhoja asiakassuhteita ja vahvistat brändiäsi.

Markkinoilla on useita sähköpostijärjestelmiä, jotka soveltuvat hiukan erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin. Esittelemme sinulle soveltuvat vaihtoehdot ja teet päätöksen itse. Autamme sinua luomaan ensimmäiset kampanjat, sekä pysymme tukenasi kun kehität ja optimoit sähköpostimarkkinointiasi edelleen.

Liitämme sähköpostimarkkinointisi myös web-sivustosi muuhun presenssiin ja autamme sinua hankkimaan liikennettä sähköpostilistaa kasvattaaksesi.

Ja luonnollisesti autamme sinua mittaamaan ja kehittämään sähköpostimarkkinointia yhtenä osana koko markkinointiasi.

Tulosten mittaaminen ja avainluvut

Sähköpostimarkkinointiin tarkoitetun ohjelman ja kävijäseurantatyökalujen avulla voit seurata kampanjoidesi tuottamaa tulosta. Konversiot kertovat kuinka paljon kampanjasi tuotti oikeita asiakkaita ja myyntiä verkkokaupallesi.

Mikrokonversiot:

  • kuinka moni vastaanottajista avasi viestin (avausprosentti)
  • kuinka moni vastaanottajista klikkasi viestissäsi ollutta linkkiä/linkkejä (klikkausprosentti)
  • kuinka moni vastaanottajista jakoi viestisi edelleen (jakaminen)

sekä

  • mitä kohdesivustolla on tehty klikkauksen jälkeen
  • mikä on toteutunut konversio kohderyhmän osalta kampanjan jälkeen
  • miten eri laskeutumissivut vaikuttavat sivulle päätyneisiin asiakkaisiin
  • minkälaiset viestit johtavat parhaaseen lopputulokseen

Negatiiviset konversiot:

  • kuinka moni vastaanottaja on päättänyt perua sähköpostiviestien tilauksensa (poistuminen).
  • ketkä asiakkaista jättävät tietyt viestit lukematta ja miksi
  • viestin vastaanottaja merkitsee viestisi roskapostiksi (spämmivalitus)

Super Analyticsin tarjoamat sähköpostimarkkinoinnin työkalut mahdollistavat lisäksi:

  • A/B-testauksen
  • Segmentoinnin
  • Integraatiot
  • Automaattiset sähköpostit

Ohjelmiston ja työkalujen avulla voimme kehittää yrityksellesi markkinointikoneen, joka saa asiakkaat palaamaan sivustollesi ja ostamaan yhä uudelleen.