Personointia päätelaitteen perusteellaOhjelmoitu mainonta (programmatic advertising) alkoi yksinkertaisella RTB:llä jo vuosia sitten. Hinnalla huutokauppaamisen lisäksi ohjelmoidulla mainonnalla saadaan viesti paremmin kohdistettua paitsi haluttuihin sivustoihin ja käyttäjäryhmiin, myös yksittäisiin käyttäjiin. Tämä on erityisen kätevää retargeting-markkinoinnissa, jossa mainoksia halutaan näyttää niille ihmisille, jotka ovat käyneet mainostettavalla nettisivulla, mutta jättäneet ostoprosessin kesken.

Tämä vuosi tulee olemaan ohjelmoidun sisällön eli tuttavallisemmin personoinnin voittokulkua. Verkkokaupoissa käyttäjille on jo aiemmin suositeltu lisäostoja tai tuotepaketteja sen perusteella, mitä keskimäärin on ostettu saman tuotteen yhteydessä. Ohjelmoidulla ja kerättyyn dataan perustuvalla personoinnilla käyttäjälle voidaan näyttää etusivulta lähtien tuotteita, jotka sopivat esimerkiksi vuodenaikaan tai jopa käyttäjän kotipaikan säätilaan tai kiinnostuksen kohteisiin.

Pelkän tuotevalikoiman personointi on helppoa. Jatkossa tulemme näkemään lisää myös syvempää personointia, jossa samaa tuotetta myydään eri asiakkaille erilaisin myyntiargumentein ja tarjouksin. Myös sivustot, joilla ei ole varsinaisia verkkokauppatuotteita, tulevat personoimaan sisältöä. Mediatalot, asiantuntija- ja palveluyritykset kohdentavat sisältöä yhä monimutkaisempien tekijäkokonaisuuksien perusteella tarkoituksena tuottaa yhä merkityksellisempi asiakaskokemus.


Personointia käyttäjän ja päätelaitteen perusteella

Liikaa liian nopeasti personoimalla voi karkottaa käyttäjän

Jos sisältö on ohjelmoitu selaimeen talletetun cookie-tiedoston, vuodenajan tai vallitsevan säätilanteen perusteella, ei käyttäjä itse oikeastaan tiedä missä on. Jos ei tiedä missä on, ei voi palata sinne uudelleen eikä suositella paikkaa ystävälleen. Myös selaimen kirjanmerkki- tai suosikkitoiminnot (bookmarks) ovat periaatteessa tällöin turhia.

Omalla sivustollaan personoitukin mainostaminen saadaan liitettyä sivuston koodiin palvelimen päässä. Se voi toki hidastaa sivuston latautumista, mutta ainakin sisältö on näkyvissä. Hidastunut netinkäyttö yleensä rohkaisee surffaajia mainoksenestäjien (ad blockers) käyttämiseen. Tällöin joidenkin mainostajien mainokset saattavat jäädä näkymättä osalle asiakkaista. Impressio- tai klikkiperustaisessa hinnoittelussa tällä tosin ei ole merkitystä, mutta pahoittaahan se mainostajan mieltä, jos osa kohderyhmästä näin jää tavoittamatta. Jotkut mainostajat voivat myös maksaa mainoksenestäjille omasta reiästä haavissa.

Minä käytän tietokoneessani kolmea eri selainta rinnakkain ja tähän vielä päälle pädit ja puhelimet. Huolimatta siitä, että jotkin sivustot väittävät tarjoavansa asiakaskohtaista personointia, se ei toteudu edes konekohtaisella tasolla. Jokaisessa selaimessa on omat cookiensa ja siten jokaisessa selaimessa sama palvelu voi näyttää hyvinkin erilaiselta. Mitä käyttäjä tekee, kun se turhautuu? Se lakkaa käyttämästä palvelua kokonaan. Hyvä tarkoitus saattaakin kääntyä antajaansa vastaan.

Fiksusti ja asiakkaan kautta ajateltu personointi on silti hyvä juttu